Projekt
2024-1-PL01-KA121-VET-000211846
realizowany w sektorze
Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe – akcja 1 „Mobilność edukacyjna”

Wszyscy 24 uczestnicy projektu zgodnie z wytycznymi sporządzili raporty końcowe z odbycia stażu w systemie Beneficiary Module, w terminie zgodnym z umową.
Ewaluacja działań projektowych realizowana była w kilku etapach na bieżąco w trakcie trwania projektu. Uczestnicy wypełniali ankiety przed wyjazdem, w trakcie staży zawodowych oraz po ich zakończeniu. Wyniki wraz z wnioskami zostały opracowane i zamieszczone na szkolnej stronie internetowej w zakładce projekty.

Mocne strony projektu:

  • bardzo dobre polisy ubezpieczeniowe, korzystne dla uczestników i opiekunów, dodatkowo wsparte kartami EKUZ,
  • dokument uwzgledniający standardy dotyczące zarządzania ryzykiem i polisa zakupu biletów dotycząca rezygnacji z wyjazdu spowodowana losowymi zdarzeniami zrekrutowanych uczniów,
  • bardzo dobra współpraca z partnerem z Portugalii z którym szkoła  współpracuje z sukcesem już od lat. Natomiast z partnerem z Hiszpanii współpraca została nawiązana po raz pierwszy, co okazało się ogromnym sukcesem, tym bardziej że sprostał dużym wymaganiom związanym z nietypowymi kierunkami kształcenia (technik geolog, technik wiertnik). Praktyki zawodowe okazały się dużym sukcesem, wykonywali zadania ściśle związane z ich zawodem.
  • solidne przygotowanie w ramach proponowanych szkoleń i kursów we współpracy z nauczycielami prowadzącymi: pierwszej pomocy, języka angielskiego, portugalskiego, hiszpańskiego, wykładu nt. szacunku i tolerancji, zagadnień z kultury i obyczajów Hiszpanii i Portugalii,
  • możliwość komunikacji językowej w obcych krajach,
  • warunki pobytowe w obu krajach oceniono jako bardzo dobre (zakwaterowanie, wyżywienie, opieka)
  • zorganizowanie dwóch 2 tygodniowych mobilności dla 24 uczniów w jednym czasie w dwóch różnych krajach – było sporym wyzwaniem logistycznym dla zespołu projektowego, który podołał wszystkim zadaniom,
  • wysoki poziom realizowanych praktyk zawodowych w obu krajach, w małych zespołach, blisko miejsca zamieszkania, zgodnie z programem praktyk, dodatkowo zrealizowane mobilności zagraniczne zaliczają obowiązkowe praktyki szkolne,
  • uczestnikom zapewniono urozmaicony program kulturowy, który był realizowany w weekendy, dobrą praktyką jest wcześniejsze konsultowanie z uczniami programu oraz pozwolenie uczniom na wybór oraz ingerencję w planowany program,
  • oprócz dzienniczka praktyk obowiązuje również karta praktyk, którą szkoła wręcza przed wyjazdem na praktyki zagraniczne (taka sama forma obowiązuje dla praktyk w Polsce). Dodatkowo uczniowie technikum zdają egzamin zawodowy, potwierdzający nabyte umiejętności praktyczne,
  • uczniowie ocenili przygotowania i realizowane staże pozytywnie, informacje zwrotne przekazano zarówno w raportach końcowych jak i w ankietach prowadzonych w trakcie trwania projektu,
  • opiekunami w trakcie praktyk byli nauczycieli przedmiotów zawodowych, w Hiszpanii opiekę sprawiał nauczyciel uczący w zawodach technik górnictwa otworowego, technik geolog, technik wiertnik – co stanowi duży atut przy weryfikacji powierzonych zadań na miejscu odbywania praktyk. Natomiast w Portugalii oprócz nauczyciela przedmiotów zawodowych opiekę sprawował nauczyciel języka angielskiego.

Słabe strony projektu:

  • obawy uczestników o komunikację w języku angielskim, trudności w pokonywaniu bariery językowych za granicą, brak doświadczenia w zagranicznych podróżach.
  • Długi czas trwania podróży (transfery na/z lotniska i same loty w obu krajach) to często zgłaszane uwagi od uczestników.

Eliza Chodak
Magdalena Gajda
Koordynatorzy projektu