Wolontariusze z Naftówki
W dniu 2 czerwca 2015 r. 32 uczniów pracowało na rzecz potrzebujących osób. Należy wyróżnić uczniów, którzy bardzo aktywnie włączyli się do tej akcji. Jaszczur Patryk kl. II a/v Lorens Patryk kl. II a/v Włoch Mateusz kl. II a/v Solska Klaudia kl. II l Ginalska Anna kl. II l Kasperkowicz [...]
Uhonorowani krwiodawcy
Oddając własną krew, dobrowolnie i bezinteresownie, to jest gest o wysokiej wartości moralnej i obywatelskiej. TO DAR ŻYCIA (św. Jan Paweł II) Uhonorowani krwiodawcy Miło jest nam poformować, iż po raz kolejny 21 uczniów kończących naukę, dyrektor szkoły oraz opiekun Szkolnego Klubu Honorowych Dawców Krwi Polskiego Czerwonego Krzyża zostali uhonorowani [...]
Bohaterowie czasów pokoju
Miło jest nam poinformować, iż w dniu 28 stycznia br. z grupy 19 honorowych dawców krwi 7 zostało zarejestrowanych jako dawcy szpiku kostnego – oddali próbki krwi, a tym samym dali wyraz swej dojrzałości społecznej. Postawa ich jest godna do naśladowania. Dawcą szpiku może zostać każda zdrowa osoba w wieku [...]
Paczki dla potrzebujących
W dniu 18 grudnia br., z okazji świąt Bożego Narodzenia, szkolni wolontariusze PCK włączyli się w akcję wydawania paczek dla mieszkańców Krosna znajdujących się w trudnej sytuacji. Uczniowie pracowali w biurze PCK przy załadunku, rozładunku oraz wydawaniu 140 paczek. Zarząd Rejonowy Oddziału PCK w Krośnie składa serdeczne podziękowanie rodzicom wolontariuszy [...]
Nagrodzeni Honorowi Dawcy Krwi
Dnia 27.11.2014 r. w sali gimnastycznej II-go Liceum Ogólnokształcącego im. Konstytucji 3 Maja w Krośnie, odbyły się uroczystości jubileuszowe 15–lecia działalności Klubu HDK PCK przy II Liceum Ogólnokształcącym im. Konstytucji 3 Maja w Krośnie i 95–lecia działalności PCK w Polsce. 64 uczniów - Honorowych Dawców Krwi PCK z 14 szkół [...]
„Człowiek dopiero zaczyna żyć,
gdy może żyć dla innych.”Albert Einstein
W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 od kilkudziesięciu lat działa Szkolne Koło PCK, które swoją działalnością obejmuje całą społeczność szkolną. Obecnie od wielu lat opiekunem koła jest mgr Walerian Więch – pedagog szkolny. W swoim dorobku koło posiada wiele osiągnięć, które mają wartość nieprzemijającą.
Poprzez różne formy działalności społecznej na terenie szkoły i w środowisku lokalnym, jak też przy współpracy z ZR PCK w Krośnie funkcjonowanie Szkolnego Koła PCK przyczynia się do poprawy życia uczniów. Pozyskanie środków finansowych np. z kwest czy loterii fantowych, niejednokrotnie jest wsparciem młodzieży, która znajduje się w trudnej sytuacji finansowo-materialnej.
Uczniowie, pracując na rzecz drugiego człowieka, uczą się życzliwości i współodczuwania w stosunku do innych. Młodzież kwestująca na ulicach miasta z czerwonokrzyskim identyfikatorem niejednokrotnie narażona jest na niewłaściwe podejście niektórych członków społeczeństwa, bywa krytykowana czy też poniżana, co jest bolesne. Na szczęście są to wyjątki…
Dzisiaj, kiedy jest tak wiele fundacji i organizacji społecznych, które prowadzą podobną działalność charytatywną, trudno jest określić miejsce funkcjonowania PCK. Znak ten kojarzy się z pomocą humanitarną organizującą zbiórki w przypadku klęsk żywiołowych, jak również z honorowym krwiodawstwem.
Przed Polskim Czerwonym Krzyżem stoi obecnie wiele wyzwań i zadań. Jest to organizacja ponadczasowa i nieprzemijająca, a jej posłannictwo nie zostanie nigdy do końca wypełnione. Jest zawsze otwarta dla ludzi potrzebujących, gdyż w dalszym ciągu nie zmniejsza się zapotrzebowanie na świadczenie usług w zakresie opieki i pomocy. Dotychczas najliczniejszymi podopiecznymi PCK byli ludzie starzy, chorzy, samotni. Dziś pojawiły się nowe zadania, np. pomoc bezdomnym, cierpiącym, dożywianie dzieci i dorosłych czy pomoc uchodźcom. W dalszym ciągu ważnym zadaniem jest propagowanie Honorowego Krwiodawstwa tym bardziej, że PCK jest jedyną organizacją, która zajmuje się tym problemem na taką skalę.
Spróbujmy przybliżyć problematykę, funkcjonowanie i znaczenie wychowawcze, jakie spełnia Szkolne Koło PCK przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Krośnie. Opiekunem w/w koła od kilkunastu lat jest mgr Walerian Więch – pedagog szkolny.
Działalność szkolnego koła PCK obejmuje całą społeczność szkolną, gdyż opiera się na zasadzie dobrowolności, humanitaryzmie i aktywnym oraz spontanicznym udziale młodzieży w życiu szkoły na rzecz danej społeczności lokalnej. W praktyce dobrowolność ta polega na organizowaniu i realizowaniu określonych zadań w systemie wychowawczym szkoły, które w efekcie końcowym przyniosą niewymierne wyniki pracy wychowawczej, a owocować one będą po latach. Działalność tej organizacji przynosi pożądaną i pozytywną postawę w stosunku do życia i ludzi. Utrwalone działania pozostaną w psychice młodego człowieka i funkcjonować będą przez całe życie.
Zaszczepienie i zakorzenienie idei czerwonokrzyskich, jakie niesie funkcjonowanie Szkolnego Koła PCK, stwarza warunki do aktywizacji młodzieży na rzecz drugiego człowieka i jest kierunkiem nakreślającym na potrzeby jednostek, które w społeczeństwie są uważane za słabe ekonomicznie. Działalność ta ukierunkowana jest na altruizm i bezinteresowność.
Ta szkolna organizacja w swoich założeniach głosi i realizuje siedem głównych zasad przyjętych na XX Konferencji Międzynarodowego Czerwonego Krzyża w Wiedniu w 1965 r. Zasady te to: humanitaryzm, bezstronność, neutralność, niezależność, dobrowolność, jedność oraz powszechność.
Prawidłowe funkcjonowanie Szkolnego Koła PCK wymaga odpowiednich warunków. Przede wszystkim dobra atmosfera i życzliwość całego środowiska wychowawczego, które z uznaniem powinno patrzeć na poczynania swoich uczniów, zachęcać do pracy społecznej oraz dzielenia się sobą z drugim człowiekiem.
Idea ta funkcjonuje Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 od kilkudziesięciu lat. Szkoła stwarza sprzyjające warunki do rozwoju tej organizacji, starając się tym samym realizować zadania wychowawcze, które kierują uwagę uczniów na potrzeby ogólnoludzkie, na szukanie przez uczniów swego miejsca w społeczeństwie i w tej rzeczywistości, która ich otacza.
Młodzież pragnie być zauważona i potrzebna społeczeństwu.
Takie funkcjonowanie przynosi pożądane efekty – właściwie kształtuje postawy obywatelskie i przygotowuje do aktywnego udziału w życiu społecznym, wyrabia wśród młodzieży poczucie życzliwości, poczucie wzajemnej pomocy i ofiarności na rzecz innych. Działalność tej organizacji kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka, uczy postaw altruistycznych, kierowania się dobrem ogółu i odgrywa istotną rolę w procesie wychowania moralnego. Istnienie tej organizacji młodzieżowej spełnia ważną rolę w życiu szkolnym i społecznym. Wyrabia u dzieci i młodzieży poczucie humanitaryzmu, samodzielności, bezinteresowności i gotowości do udzielania pomocy czy też – co jest najistotniejsze – pracy na rzecz najbardziej potrzebujących członków społeczeństwa. Przez pracę w tej organizacji dokonuje się proces uspołecznienia. Poprzez popularyzację czerwonokrzyskich form pracy z dziećmi i młodzieżą wywołuje się pożądane skutki wychowawcze. Wpływają one na efektywność procesu wychowania w szkole oraz kształtują wartości moralnie pożądane. Funkcjonowanie tej organizacji na terenie szkoły nie byłoby tak wspaniałe i doniosłe, gdyby nie postawa całej kadry pedagogicznej.
Obecnie zapomina się o roli organizacji młodzieżowych i celu, jaki mają do spełnienia na terenie szkoły i w środowisku lokalnym. Uczniowie uczestniczący w pracach Szkolnego Koła PCK są pełni entuzjazmu. Działania ich wynikają z potrzeby serca, z nakazu chwili, gdyż młodzi ludzie pragną odgrywać określoną rolę w szkole, w społeczeństwie, chcą być potrzebni dla drugiego człowieka.
Działalność tej organizacji młodzieżowej funkcjonującej na terenie szkoły przyczynia się i wpływa bezpośrednio na ochronę zdrowia i życia ludzkiego. Przyczynia się też do oświaty zdrowotnej. Działania przynoszą ulgę w cierpieniu, dążą do poszanowania godności ludzkiej oraz wspomagają najbardziej potrzebujących. Praca w Szkolnym Kole PCK uczy niezależności, samodzielności, bezinteresowności, a szkolny okres życia młodego człowieka to czas kształtowania się m.in. właściwych postaw moralnych. Uczniowie w tym czasie rozpoznają hierarchię wartości i dokonują prawidłowego wyboru.
Z kolei nauczyciele w swojej pracy wychowawczej winni zmierzać do tego, aby podopieczni znajdowali w szkole sprzyjające środowisko, dążące do wszechstronnego rozwoju. Młodzież powinna mieć świadomość życiowej użyteczności tak w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym, a więc posiadać własną postawę w stosunku do odpowiedzialności za siebie i odpowiedzialności za innych dla wspólnego dobra.
Nie sposób w krótkim rysie przedstawić całego dorobku i treści PCK, gdyż jego osiągnięcia mają wartość nieprzemijającą i są nadal aktualne, mimo wielu zakrętów historii. Dorobek tej organizacji jest trudny do oceny w tej krótkiej nocie. Ale najważniejszym i najistotniejszym elementem jest to, że nadal w jego działalności obowiązuje siedem podstawowych zasad humanitaryzmu. Widzi on potrzebę „serca” dla cierpiących, potrzebujących i najbiedniejszych członków społeczeństwa.
Pomimo rozwoju i wzrostu gospodarczego oraz przemian społeczno-ustrojowych w naszym kraju, z każdym rokiem przybywa tych, którzy potrzebują „pomocnej dłoni”. W dobie tych przemian przed PCK stoi coraz więcej zadań. Toteż widząc młodzież kwestującą z czerwonokrzyskim znakiem ofiarujmy być może ostatni „wdowi grosz”, a tym gestem nie odtrącimy potrzebujących, którymi i my możemy się stać w przyszłości.