Odzyskana Kolekcja
Przejdź do galerii. Dnia 30 września br. w świetlicy szkolnej uczniowie czterech klas obejrzeli spektakl teatralny pt.: "Odzyskana Kolekcja". Przedstawienie teatralne wykonali aktorzy Teatru Profilaktycznego „Inspiracja” z Krakowa. Sztuka poruszała temat związany z koniecznością wyjazdu zarobkowego rodziców za granicę... gdy opiekę nad dzieckiem sprawował pełnoletni brat. Kłopoty zaczynają [...]
Dar serca
Przejdź do galerii. W dniu 26 września 2013 r. uczniowie naszej ,,Naftówki” uczestniczyli w kweście ulicznej, którą zorganizował opiekun grupy wolontariuszy PCK wraz z Zarządem Oddziału PCK w Krośnie. 33 uczniów z klas pierwszych, drugich i trzecich technikum zbierało pieniądze do puszek, które będą przeznaczone na statutową działalność [...]
„Młoda krew ratuje życie” po raz X
Przejdź do galerii. Tak jak w latach poprzednich, krwiodawcy z ,,Naftówki” włączyli się w Ogólnopolską Akcję PCK ,,Młoda krew ratuje życie". Całoroczna akcja na terenie szkoły polegała na rozdawaniu ulotek, wykonaniu gazetek w gablotach szkolnych, pogadankach opiekuna SK HDK, nauczycieli i wychowawców w celu zmotywowania uczniów do honorowego [...]
Obóz ratowniczo-obronny w Krynicy Zdroju
Przejdź do galerii. W dniach 27-30 maja 2013 młodzież z LO, klasy ratowniczo-obronnej (IIr) uczestniczyła w obozie szkoleniowym w Krynicy Zdroju. Głównym celem obozu było doskonalenie umiejętności ratowniczych i obronnych nabytych podczas dwóch lat nauki szkolnej w ramach innowacji pedagogicznych z przysposobienia obronnego. Dzień na obozie rozpoczynał się [...]
Sukces ratowników Naftówki na Słowacji!
Przejdź do galerii. 20 czerwca 2013 roku w Svidniku na Słowacji odbyły się Mistrzostwa Pierwszej Pomocy szkół średnich północno-wschodniej Słowacji, w których z powodzeniem wystąpił zespół uczniów z klasy ratowniczej (LO - IIr) Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 z Krosna. Młodzi ratownicy z Naftówki zajęli pierwsze miejsce, pokonując 17 [...]
„Człowiek dopiero zaczyna żyć,
gdy może żyć dla innych.”Albert Einstein
W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 od kilkudziesięciu lat działa Szkolne Koło PCK, które swoją działalnością obejmuje całą społeczność szkolną. Obecnie od wielu lat opiekunem koła jest mgr Walerian Więch – pedagog szkolny. W swoim dorobku koło posiada wiele osiągnięć, które mają wartość nieprzemijającą.
Poprzez różne formy działalności społecznej na terenie szkoły i w środowisku lokalnym, jak też przy współpracy z ZR PCK w Krośnie funkcjonowanie Szkolnego Koła PCK przyczynia się do poprawy życia uczniów. Pozyskanie środków finansowych np. z kwest czy loterii fantowych, niejednokrotnie jest wsparciem młodzieży, która znajduje się w trudnej sytuacji finansowo-materialnej.
Uczniowie, pracując na rzecz drugiego człowieka, uczą się życzliwości i współodczuwania w stosunku do innych. Młodzież kwestująca na ulicach miasta z czerwonokrzyskim identyfikatorem niejednokrotnie narażona jest na niewłaściwe podejście niektórych członków społeczeństwa, bywa krytykowana czy też poniżana, co jest bolesne. Na szczęście są to wyjątki…
Dzisiaj, kiedy jest tak wiele fundacji i organizacji społecznych, które prowadzą podobną działalność charytatywną, trudno jest określić miejsce funkcjonowania PCK. Znak ten kojarzy się z pomocą humanitarną organizującą zbiórki w przypadku klęsk żywiołowych, jak również z honorowym krwiodawstwem.
Przed Polskim Czerwonym Krzyżem stoi obecnie wiele wyzwań i zadań. Jest to organizacja ponadczasowa i nieprzemijająca, a jej posłannictwo nie zostanie nigdy do końca wypełnione. Jest zawsze otwarta dla ludzi potrzebujących, gdyż w dalszym ciągu nie zmniejsza się zapotrzebowanie na świadczenie usług w zakresie opieki i pomocy. Dotychczas najliczniejszymi podopiecznymi PCK byli ludzie starzy, chorzy, samotni. Dziś pojawiły się nowe zadania, np. pomoc bezdomnym, cierpiącym, dożywianie dzieci i dorosłych czy pomoc uchodźcom. W dalszym ciągu ważnym zadaniem jest propagowanie Honorowego Krwiodawstwa tym bardziej, że PCK jest jedyną organizacją, która zajmuje się tym problemem na taką skalę.
Spróbujmy przybliżyć problematykę, funkcjonowanie i znaczenie wychowawcze, jakie spełnia Szkolne Koło PCK przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Krośnie. Opiekunem w/w koła od kilkunastu lat jest mgr Walerian Więch – pedagog szkolny.
Działalność szkolnego koła PCK obejmuje całą społeczność szkolną, gdyż opiera się na zasadzie dobrowolności, humanitaryzmie i aktywnym oraz spontanicznym udziale młodzieży w życiu szkoły na rzecz danej społeczności lokalnej. W praktyce dobrowolność ta polega na organizowaniu i realizowaniu określonych zadań w systemie wychowawczym szkoły, które w efekcie końcowym przyniosą niewymierne wyniki pracy wychowawczej, a owocować one będą po latach. Działalność tej organizacji przynosi pożądaną i pozytywną postawę w stosunku do życia i ludzi. Utrwalone działania pozostaną w psychice młodego człowieka i funkcjonować będą przez całe życie.
Zaszczepienie i zakorzenienie idei czerwonokrzyskich, jakie niesie funkcjonowanie Szkolnego Koła PCK, stwarza warunki do aktywizacji młodzieży na rzecz drugiego człowieka i jest kierunkiem nakreślającym na potrzeby jednostek, które w społeczeństwie są uważane za słabe ekonomicznie. Działalność ta ukierunkowana jest na altruizm i bezinteresowność.
Ta szkolna organizacja w swoich założeniach głosi i realizuje siedem głównych zasad przyjętych na XX Konferencji Międzynarodowego Czerwonego Krzyża w Wiedniu w 1965 r. Zasady te to: humanitaryzm, bezstronność, neutralność, niezależność, dobrowolność, jedność oraz powszechność.
Prawidłowe funkcjonowanie Szkolnego Koła PCK wymaga odpowiednich warunków. Przede wszystkim dobra atmosfera i życzliwość całego środowiska wychowawczego, które z uznaniem powinno patrzeć na poczynania swoich uczniów, zachęcać do pracy społecznej oraz dzielenia się sobą z drugim człowiekiem.
Idea ta funkcjonuje Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 od kilkudziesięciu lat. Szkoła stwarza sprzyjające warunki do rozwoju tej organizacji, starając się tym samym realizować zadania wychowawcze, które kierują uwagę uczniów na potrzeby ogólnoludzkie, na szukanie przez uczniów swego miejsca w społeczeństwie i w tej rzeczywistości, która ich otacza.
Młodzież pragnie być zauważona i potrzebna społeczeństwu.
Takie funkcjonowanie przynosi pożądane efekty – właściwie kształtuje postawy obywatelskie i przygotowuje do aktywnego udziału w życiu społecznym, wyrabia wśród młodzieży poczucie życzliwości, poczucie wzajemnej pomocy i ofiarności na rzecz innych. Działalność tej organizacji kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka, uczy postaw altruistycznych, kierowania się dobrem ogółu i odgrywa istotną rolę w procesie wychowania moralnego. Istnienie tej organizacji młodzieżowej spełnia ważną rolę w życiu szkolnym i społecznym. Wyrabia u dzieci i młodzieży poczucie humanitaryzmu, samodzielności, bezinteresowności i gotowości do udzielania pomocy czy też – co jest najistotniejsze – pracy na rzecz najbardziej potrzebujących członków społeczeństwa. Przez pracę w tej organizacji dokonuje się proces uspołecznienia. Poprzez popularyzację czerwonokrzyskich form pracy z dziećmi i młodzieżą wywołuje się pożądane skutki wychowawcze. Wpływają one na efektywność procesu wychowania w szkole oraz kształtują wartości moralnie pożądane. Funkcjonowanie tej organizacji na terenie szkoły nie byłoby tak wspaniałe i doniosłe, gdyby nie postawa całej kadry pedagogicznej.
Obecnie zapomina się o roli organizacji młodzieżowych i celu, jaki mają do spełnienia na terenie szkoły i w środowisku lokalnym. Uczniowie uczestniczący w pracach Szkolnego Koła PCK są pełni entuzjazmu. Działania ich wynikają z potrzeby serca, z nakazu chwili, gdyż młodzi ludzie pragną odgrywać określoną rolę w szkole, w społeczeństwie, chcą być potrzebni dla drugiego człowieka.
Działalność tej organizacji młodzieżowej funkcjonującej na terenie szkoły przyczynia się i wpływa bezpośrednio na ochronę zdrowia i życia ludzkiego. Przyczynia się też do oświaty zdrowotnej. Działania przynoszą ulgę w cierpieniu, dążą do poszanowania godności ludzkiej oraz wspomagają najbardziej potrzebujących. Praca w Szkolnym Kole PCK uczy niezależności, samodzielności, bezinteresowności, a szkolny okres życia młodego człowieka to czas kształtowania się m.in. właściwych postaw moralnych. Uczniowie w tym czasie rozpoznają hierarchię wartości i dokonują prawidłowego wyboru.
Z kolei nauczyciele w swojej pracy wychowawczej winni zmierzać do tego, aby podopieczni znajdowali w szkole sprzyjające środowisko, dążące do wszechstronnego rozwoju. Młodzież powinna mieć świadomość życiowej użyteczności tak w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym, a więc posiadać własną postawę w stosunku do odpowiedzialności za siebie i odpowiedzialności za innych dla wspólnego dobra.
Nie sposób w krótkim rysie przedstawić całego dorobku i treści PCK, gdyż jego osiągnięcia mają wartość nieprzemijającą i są nadal aktualne, mimo wielu zakrętów historii. Dorobek tej organizacji jest trudny do oceny w tej krótkiej nocie. Ale najważniejszym i najistotniejszym elementem jest to, że nadal w jego działalności obowiązuje siedem podstawowych zasad humanitaryzmu. Widzi on potrzebę „serca” dla cierpiących, potrzebujących i najbiedniejszych członków społeczeństwa.
Pomimo rozwoju i wzrostu gospodarczego oraz przemian społeczno-ustrojowych w naszym kraju, z każdym rokiem przybywa tych, którzy potrzebują „pomocnej dłoni”. W dobie tych przemian przed PCK stoi coraz więcej zadań. Toteż widząc młodzież kwestującą z czerwonokrzyskim znakiem ofiarujmy być może ostatni „wdowi grosz”, a tym gestem nie odtrącimy potrzebujących, którymi i my możemy się stać w przyszłości.