Kwiaty dla Krwiodawców
Krosno, 12.06.2013 r. Szkolne Kluby Honorowych Dawców Krwi Polskiego Czerwonego Krzyża Światowa Organizacja Zdrowia, Międzynarodowa Federacja Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, Międzynarodowa Federacja Organizacji Krwiodawców oraz Międzynarodowe Towarzystwo Transfuzjologiczne ogłosiły w roku 2004, dzień 14 czerwca Światowym Dniem Krwiodawcy. Data ta wiąże się z dniem urodzin Karola Landsteinera, austriackiego lekarza [...]
Transplantacja – jestem na tak!
Pomimo ciągłego postępu i rozwoju medycyny istnieją schorzenia, choroby oraz sytuacje, w przypadku których nawet zastosowanie najbardziej zaawansowanych technologii i medycznych procedur okazuje się bezowocne. Jedynym rozwiązaniem okazuje się wówczas przeszczep. Jednym z najbardziej ofiarnych i bezcennych gestów, jaki możemy ofiarować drugiemu człowiekowi, jest podarowanie szansy na zupełnie nowe życie – zadeklarowanie [...]
XXI Mistrzostwa Pierwszej Pomocy PCK
Przejdź do galerii. Rratownicy z Naftówki na podium! W XXI Rejonowych Mistrzostwach Pierwszej Pomocy PCK, które odbyły się pod koniec kwietnia 2013 w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 w Krośnie wzięło udział 13 zespołów ratowniczych. W zmaganiach ratowniczych wystąpiły zespoły z powiatu krośnieńskiego i jasielskiego. Organizatorem mistrzostw był PCK w Krośnie [...]
Nagrody dla Maturzystów – Krwiodawców
Przejdź do galerii. W dniu 26 kwietnia podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego 2012/13 - 18 absolwentów z grupy 87 uczniów kończących szkołę - na wniosek opiekuna SK HDK PCK - zostało wyróżnionych za wzorową postawę w dziedzinie idei honorowego krwiodawstwa. Okolicznościowe dyplomy oraz nagrody abiturienci otrzymali od Dyrektora [...]
Szkolne Koło PCK w akcji
Przejdź do galerii. Po raz kolejny uczniowie - wolontariusze SK PCK dali wyraz postawy godnej naśladowania. 17 kwietnia br., przy współpracy z ZO PCK w Krośnie, 33 uczniów kwestowało na ulicach naszego miasta. W godzinach 7.30 - 13.00 można ich było spotkać pod dużymi sieciowymi sklepami i w [...]
„Człowiek dopiero zaczyna żyć,
gdy może żyć dla innych.”Albert Einstein
W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 od kilkudziesięciu lat działa Szkolne Koło PCK, które swoją działalnością obejmuje całą społeczność szkolną. Obecnie od wielu lat opiekunem koła jest mgr Walerian Więch – pedagog szkolny. W swoim dorobku koło posiada wiele osiągnięć, które mają wartość nieprzemijającą.
Poprzez różne formy działalności społecznej na terenie szkoły i w środowisku lokalnym, jak też przy współpracy z ZR PCK w Krośnie funkcjonowanie Szkolnego Koła PCK przyczynia się do poprawy życia uczniów. Pozyskanie środków finansowych np. z kwest czy loterii fantowych, niejednokrotnie jest wsparciem młodzieży, która znajduje się w trudnej sytuacji finansowo-materialnej.
Uczniowie, pracując na rzecz drugiego człowieka, uczą się życzliwości i współodczuwania w stosunku do innych. Młodzież kwestująca na ulicach miasta z czerwonokrzyskim identyfikatorem niejednokrotnie narażona jest na niewłaściwe podejście niektórych członków społeczeństwa, bywa krytykowana czy też poniżana, co jest bolesne. Na szczęście są to wyjątki…
Dzisiaj, kiedy jest tak wiele fundacji i organizacji społecznych, które prowadzą podobną działalność charytatywną, trudno jest określić miejsce funkcjonowania PCK. Znak ten kojarzy się z pomocą humanitarną organizującą zbiórki w przypadku klęsk żywiołowych, jak również z honorowym krwiodawstwem.
Przed Polskim Czerwonym Krzyżem stoi obecnie wiele wyzwań i zadań. Jest to organizacja ponadczasowa i nieprzemijająca, a jej posłannictwo nie zostanie nigdy do końca wypełnione. Jest zawsze otwarta dla ludzi potrzebujących, gdyż w dalszym ciągu nie zmniejsza się zapotrzebowanie na świadczenie usług w zakresie opieki i pomocy. Dotychczas najliczniejszymi podopiecznymi PCK byli ludzie starzy, chorzy, samotni. Dziś pojawiły się nowe zadania, np. pomoc bezdomnym, cierpiącym, dożywianie dzieci i dorosłych czy pomoc uchodźcom. W dalszym ciągu ważnym zadaniem jest propagowanie Honorowego Krwiodawstwa tym bardziej, że PCK jest jedyną organizacją, która zajmuje się tym problemem na taką skalę.
Spróbujmy przybliżyć problematykę, funkcjonowanie i znaczenie wychowawcze, jakie spełnia Szkolne Koło PCK przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Krośnie. Opiekunem w/w koła od kilkunastu lat jest mgr Walerian Więch – pedagog szkolny.
Działalność szkolnego koła PCK obejmuje całą społeczność szkolną, gdyż opiera się na zasadzie dobrowolności, humanitaryzmie i aktywnym oraz spontanicznym udziale młodzieży w życiu szkoły na rzecz danej społeczności lokalnej. W praktyce dobrowolność ta polega na organizowaniu i realizowaniu określonych zadań w systemie wychowawczym szkoły, które w efekcie końcowym przyniosą niewymierne wyniki pracy wychowawczej, a owocować one będą po latach. Działalność tej organizacji przynosi pożądaną i pozytywną postawę w stosunku do życia i ludzi. Utrwalone działania pozostaną w psychice młodego człowieka i funkcjonować będą przez całe życie.
Zaszczepienie i zakorzenienie idei czerwonokrzyskich, jakie niesie funkcjonowanie Szkolnego Koła PCK, stwarza warunki do aktywizacji młodzieży na rzecz drugiego człowieka i jest kierunkiem nakreślającym na potrzeby jednostek, które w społeczeństwie są uważane za słabe ekonomicznie. Działalność ta ukierunkowana jest na altruizm i bezinteresowność.
Ta szkolna organizacja w swoich założeniach głosi i realizuje siedem głównych zasad przyjętych na XX Konferencji Międzynarodowego Czerwonego Krzyża w Wiedniu w 1965 r. Zasady te to: humanitaryzm, bezstronność, neutralność, niezależność, dobrowolność, jedność oraz powszechność.
Prawidłowe funkcjonowanie Szkolnego Koła PCK wymaga odpowiednich warunków. Przede wszystkim dobra atmosfera i życzliwość całego środowiska wychowawczego, które z uznaniem powinno patrzeć na poczynania swoich uczniów, zachęcać do pracy społecznej oraz dzielenia się sobą z drugim człowiekiem.
Idea ta funkcjonuje Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 od kilkudziesięciu lat. Szkoła stwarza sprzyjające warunki do rozwoju tej organizacji, starając się tym samym realizować zadania wychowawcze, które kierują uwagę uczniów na potrzeby ogólnoludzkie, na szukanie przez uczniów swego miejsca w społeczeństwie i w tej rzeczywistości, która ich otacza.
Młodzież pragnie być zauważona i potrzebna społeczeństwu.
Takie funkcjonowanie przynosi pożądane efekty – właściwie kształtuje postawy obywatelskie i przygotowuje do aktywnego udziału w życiu społecznym, wyrabia wśród młodzieży poczucie życzliwości, poczucie wzajemnej pomocy i ofiarności na rzecz innych. Działalność tej organizacji kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka, uczy postaw altruistycznych, kierowania się dobrem ogółu i odgrywa istotną rolę w procesie wychowania moralnego. Istnienie tej organizacji młodzieżowej spełnia ważną rolę w życiu szkolnym i społecznym. Wyrabia u dzieci i młodzieży poczucie humanitaryzmu, samodzielności, bezinteresowności i gotowości do udzielania pomocy czy też – co jest najistotniejsze – pracy na rzecz najbardziej potrzebujących członków społeczeństwa. Przez pracę w tej organizacji dokonuje się proces uspołecznienia. Poprzez popularyzację czerwonokrzyskich form pracy z dziećmi i młodzieżą wywołuje się pożądane skutki wychowawcze. Wpływają one na efektywność procesu wychowania w szkole oraz kształtują wartości moralnie pożądane. Funkcjonowanie tej organizacji na terenie szkoły nie byłoby tak wspaniałe i doniosłe, gdyby nie postawa całej kadry pedagogicznej.
Obecnie zapomina się o roli organizacji młodzieżowych i celu, jaki mają do spełnienia na terenie szkoły i w środowisku lokalnym. Uczniowie uczestniczący w pracach Szkolnego Koła PCK są pełni entuzjazmu. Działania ich wynikają z potrzeby serca, z nakazu chwili, gdyż młodzi ludzie pragną odgrywać określoną rolę w szkole, w społeczeństwie, chcą być potrzebni dla drugiego człowieka.
Działalność tej organizacji młodzieżowej funkcjonującej na terenie szkoły przyczynia się i wpływa bezpośrednio na ochronę zdrowia i życia ludzkiego. Przyczynia się też do oświaty zdrowotnej. Działania przynoszą ulgę w cierpieniu, dążą do poszanowania godności ludzkiej oraz wspomagają najbardziej potrzebujących. Praca w Szkolnym Kole PCK uczy niezależności, samodzielności, bezinteresowności, a szkolny okres życia młodego człowieka to czas kształtowania się m.in. właściwych postaw moralnych. Uczniowie w tym czasie rozpoznają hierarchię wartości i dokonują prawidłowego wyboru.
Z kolei nauczyciele w swojej pracy wychowawczej winni zmierzać do tego, aby podopieczni znajdowali w szkole sprzyjające środowisko, dążące do wszechstronnego rozwoju. Młodzież powinna mieć świadomość życiowej użyteczności tak w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym, a więc posiadać własną postawę w stosunku do odpowiedzialności za siebie i odpowiedzialności za innych dla wspólnego dobra.
Nie sposób w krótkim rysie przedstawić całego dorobku i treści PCK, gdyż jego osiągnięcia mają wartość nieprzemijającą i są nadal aktualne, mimo wielu zakrętów historii. Dorobek tej organizacji jest trudny do oceny w tej krótkiej nocie. Ale najważniejszym i najistotniejszym elementem jest to, że nadal w jego działalności obowiązuje siedem podstawowych zasad humanitaryzmu. Widzi on potrzebę „serca” dla cierpiących, potrzebujących i najbiedniejszych członków społeczeństwa.
Pomimo rozwoju i wzrostu gospodarczego oraz przemian społeczno-ustrojowych w naszym kraju, z każdym rokiem przybywa tych, którzy potrzebują „pomocnej dłoni”. W dobie tych przemian przed PCK stoi coraz więcej zadań. Toteż widząc młodzież kwestującą z czerwonokrzyskim znakiem ofiarujmy być może ostatni „wdowi grosz”, a tym gestem nie odtrącimy potrzebujących, którymi i my możemy się stać w przyszłości.